Sunday, June 21, 2009

SELAMAT HARI BAPA..

Nak ucapkan Selamat Hari Bapa kepada abah saya..semoga panjang umur, dikurniakan kesihatan yang baik, bahagia dunia akhirat dan dirahmati Allah..some info about my father..
- Abah saya seorang yg GARANG..i really mean it. Kalau dia tengah marah, bunyi tapak kaki dia pun saya dah takut. Dari kecik saya dah biasa kena rotan dan pukul dengan abah. Kira- kiranya macam dah lali jugak la..last kena masa Form 4 (owwhhh, jgn tanya kenapa saya kena pukul dengan abah masa tu..). darah abah cepat naik bila tengok ada benda yang tak betul jadi depan mata dia.
- Abah seorang perfectionist..selagi dia tak puas hati dengan hasil kerja, dia akan buat sampai la awal pagi pun.
- Abah amat pentingkan pelajaran. Abah saya ada sijil kemahiran..disebabkan desakan hidup, abah terus bekerja untuk menampung keluarga.so, abah nak kami adik- beradik belajar tingi- tinggi utk ubah nasib keluarga. Asal abah bukan orang senang, dari kecik abah dah tolong opah meniaga kuih. Makan pun tak cukup, rasanya pernah hampir kebuluran..Atuk meninggal masa umur abah 10 tahun, jadi opah yang besarkan abah adik- beradik..
- Abah saya suka muzik 60-an..lagu- lagu M. Sharif, A. Rahman Hassan, A.Ramli, L. Ramli, etc semuanya favourite abah (psssttt..sebenarnya en. Husband pun suka and hafal jugak lagu-lagu 60an)
- Abah suka pakai beg baju (yang ada trolley) bila balik ke kampong..sebabnya dia suka baju dia tersusun cantik lepas digosok..bukan macam kitorg ni, suma baju masuk dlm beg, bunjutkan, and off we go..hehehhe..
- Abah saya suka belajar benda baru..some people tersangat impressed when i told them that my 57 years old father knows how to use Autocad, Photoshop (termasuk buat 3d simple in autocad ye puan- puan..). hehehhe...
- Abah saya boleh dikatakan dah jadi orang Bandar..maknanya dia takda hajat nak balik kampong after his retirement..bukan apa, kalau tengokkan keadaan perangai budak-budak kat kampong, cepat aje dia tension..so, lebih baik dia tak payah pening kepala kat sana. Cucu pun suma kat sini kan..
- Abah saya amat pentingkan punctuality and attendance masa zaman kitorang adik- beradik sekolah dulu..kalau demam biasa, memang abah tak bagi pun ponteng..bagi dia biarlah bertahan duduk di sekolah..so, saya memang takde peluang langsung nak bagi alasan demam untuk rehat kat rumah. Tapi masa Form 5 saya kena chicken pox, so of coz la abah tak kisah saya cuti kan.
- Abah saya can be called as ‘handy man’. Abah boleh repair tv, radio, walkman, mesin basuh, etc. Berbelas tahun abah buat part-time kerja merepair ni untuk tanggung kami adik beradik..kalau nak ikutkan gaji, memang tak cukup lagi- lagi duduk kat bandar. So, abah amik upah merepair..salah satu bilik kat rumah memang khas untuk dia..kitorang panggil ‘bilik TV’. Kitorang adik- beradik memang dilarang masuk, sebab bahaya kan.. kat situ lah abah buat kerja dia dari pukul 6 petang hingga lah 2 atau 3 pagi tiap- tiap hari..ramai orang hantar tv kat abah- ada yang bayar dan ambil balik, ada jugak yang dah taknak tv tu, bagi pada abah..at one time, rumah kitorang pernah ada 4 tv, 3 video player (zaman tok kaduk 90an dulu)..upah yang diambil bukannya banyak, tapi rasanya berkat dari duit yg sikit itu la abah mampu tanggung kami sekeluarga..
Banyak lagi nak cerita, tapi maybe dalam entry akan datang..saya sayang abah saya dan insyaallah berusaha untuk menbahagiakan dia dan jugak mak..
p/s: selamat hari bapa juga kepada bapa mertua saya di Parit 3..

1 comment:

  1. abah dina pun seorang yg tegas....garang you....takut kalau nk kena sebat kecik2 dulu..sbb dina suka main tpi parit rmah...bila teringat balik, mmg patut pun kena sebat..kehkekhekeh

    ReplyDelete